معرفی کتاب زمستان ۶۲

 

 
معرفی کتاب زمستان 62

با اینکه رشته تحصیلی ام در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است و ۲۰ سال است که از نظر کاری در ارتباط با کتابخانه های عمومی هستم اما سالها بود که از کتاب خواندن فاصله گرفته بودم تا زمانی که به جلسات معرفی و نقد کتاب که با عنوان:"کتابدار مشاور کتابخوان" توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز برگزار می شد دعوت شدم. در یکی از جلسات قرار بر این بود که آثار اسماعیل فصیح  این نویسنده توانا معرفی و نقد شود. نویسنده ای که خودش بسیار اهل خواندن بوده چرا که در مصاحبه ای گفته بود «در سی سال یا چهل سال اول زندگی ام نمی شد لااقل روزی یکی دو تا کتاب دستم نباشد». در ادامه با این نویسنده کتابخوان و یکی از بهترین آثارش یعنی زمستان ۶۲ آشنا می شویم.

اسماعیل فصیح، ادیبی از درخونگاه

کتابخوان های دهه های شصت و هفتاد حتما اسماعیل فصیح را به یاد دارند چرا که آثار وی از پر فروش ترین آثار نویسندگان آن سال های ایران بوده است و حتما از آثار این نویسنده مثل رمان های شراب خام، داستان جاوید، باده کهن، اسیر زمان، ثریا در اغما، دل کور و غیره را خوانده اند. اسماعیل فصیح ـ رمان نویس و مترجم ـ در دوم اسفندماه سال ۱۳۱۳ در محله درخونگاه تهران (شهید اکبرنژاد فعلی نزدیک بازار تهران) متولد شد. خودش می گوید «وقتی من به دنیا آمدم، پدر و مادرم ۱۰ تا فرزند زنده داشتند ولی می گفتند چند تا هم از بین رفته اند». و این شروع زندگی اسماعیل فصیح است؛ نویسنده ای که در یک روز گرم تابستانی سال ۱۳۸۸ از دنیا رفت. این نویسنده در سه حوزه رمان، مجموعه داستان و ترجمه دست به قلم زده بود. او خودش را «خواننده‌ای جبری» می دانست که بعدها به قول خودش «بدبختانه» تبدیل به "یک نویسنده جبری" شد. «فکر نمی کنم در کتاب های من شخصیت اصلی وجود داشته باشد که از بیرون سرنوشت و زندگانی اصلی من آمده باشد. از درخونگاه بگیرید تا پاریس و آمریکا و اهواز و آبادان و اکباتان. از اولین کار چاپ شده ام -شراب خام- تا الان حدود سی سال است که در جبر نوشتن هستم. اکثرا نوشتن من با اتفاقاتی که برای من افتاده و کسانی که من را تکان داده  اند به نحوی بستگی داشته اند. مرگ و جنگ و انقلاب ها به خصوص انگیزه های شدیدی بوده اند».

ادامه نوشته

معرفی کتاب استادان و نااستادانم


 
معرفی کتاب استادان و نااستادانم
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

استادان و نااستادانم، عبدالحسين آذرنگ:

ماجرايي كه در اين كتاب آمده به نوعي سرگذشت علمي عبدالحسين آذرنگ است . خاطرات حول محور آموختن و آموزاندن است. سعي شده تمام كساني كه حق استادي به گردنش داشته اند و نيز تمام كساني را كه در حق اش ناا ستادی كرده اند معرفي كند. منظور از نا استادان كساني است كه وظيفه خود را به درستي انجام نداده اند و شاگرد را دل زده كرده اند مثل استادي كه او را از رياضي فراري داد و باعث شد مدت ها سراغ اين رشته نرود. البته استاد آذرنگ با خويشتن داري اسمي از آن ها نبرده است.از ميان خاطرات ماجراي كار كردن در انتشارات فرانكلين و دانشنامه جهان اسلام بيشتر پرداخته شده است. او در اين كتاب با زباني ساده از افرادي كه در طول زندگي ايش راهی برايش باز كرده اند يا بر سر راهش مانعي گذاشته اند ياد كرده است.

دليل نوشتن اين كتاب توضيح اينكه از چه كساني، چه چيزهايي و چگونه ياد گرفته نوشته است.

كتاب با عنوان كوتاه و پر مغزش تنها از نويسنده ي با تجربه اي استاد مانند آذرنگ ساخته است كسي كه با افراد با تجربه حشر و نشر داشته. كتاب نثر رواني داشته مخصوصا فصل هاي اوليه.

همه ما برداشتي از معناي استاد داريم هر چند هر كس كه در دانشگاه تدريس مي كند در اصطلاح استادخوانده مي شود ولي در ذهن خود هر مدرس دانشگاهي را استاد خود نمي دانيم. فقط برخي استادان حق استادي برگردن ما دارند و مسير كار و زندگي از تاثير آن ها بركنار نيست و حضور پررنگ در ذهن و زندگي اقاي آذرنگ داشته  اند.

با خواندن اين كتاب به خاطرات تحصيلي خود فكر كردم از كدام معلم يا مدرس دانشگاه تاثيرهايي گرفته ام؟

كدام ها دلزده ام كرده اند؟كدام ها شورو شوق بيشتري داده اند؟ استادان و نااستادان فقط به حوزه مدرسه و دانشگاه محدود نمي شود.

در هر زمينه اي با چنين كساني روبه رو شده ايم در كار و زندگي روزمره درسي به ما داده اند، تلنگري بر ذهن و بعد رفتارما ناخواسته سمت و سو داده اند.

آذرنگ اعتقاد دارد رابطه عميق بين استاد و شاگرد حتما بايد تدريجي، طي زمان و همراه با اعتماد و احترام باشد و اين ويژگي در كار استادان موفق و محبوب ديده مي شود(ص٨٩)

همچنين اگر چه برخي استادان را به دليل بخل علمي <معلم بخیل>مي نامند از كتاب ها ما با تعبير <بخشندگان بي حسد >ياد ميكند(ص.٨١و٨٢)

اين كتاب يك خوداموز است و روايتي انتقادي از نظام اموزشي در ايران و خارج ايران از گذشته تا امروز.

وقتي اين كتاب را ميخواندم حسرت خوردم .كه ايكاش قبل از دوره كارشناسي اين كتاب را مي خواندم. نكات كليدي بسياري براي اموختن و زندگي كردن دارد.

قسمتي از اين كتاب كاركردن در محيطي است كه احساس كني دانش ومهارت بايد بيش از آن باشد كه هست. مديرم كريم امامي مرا به كسي سپرد كه وظيفه اي را به من بياموزد كار پيش نمي رفت و مسيرهاي نادرست نشان ميداد يا بخشي از راه را نشان مي داد و بخشي را نه.

چند ماه گذشت و او شگرد كار رابه من نياموخت تصميم گرفتم ديگر نزد او نروم بلكه بروم سراغ كتاب هاي فرنگي و سعي كنم شگرد كار را به جاي اموختن از معلم بخيل، از كتاب بخشنده بي حسد بياموزيم تصميمي به ظاهر ساده، اما در عمل همراه با پيامد هاي متفاوت. گاه دشوار و در مجموع بسیار موثر و الهام بخش. چندمدتی با کتاب ها ور رفتم و سرانجام شگردها را یافتم و وظیفه ای که به من محول شده بود ، پس از تاخیری نسبتا طولانی از راه خودآموزی به انجام رساندم و حاصل کار را نزد کریم امامی ، مدیر بخش ویرایش ، بردم. انگار با سختی در صندلیش جابجا شد و کار را با اکراهی آمیخته با گونه ای نخوت ازمن گرفت، و با کراهتی آشکار و پنهان ورق زد. سپس درنگی کرد . برگشت صفحه اول و این بار آرامتر ورق زد.رفت صفحه آخر ، برگشت به وسط ، و با انگشت های دست چپش مدتی روی میز آرام آرام ضرب گرفت. من مصمم و مطمئن به نفس در مبل کاملا فرو رفته بودم و آمادگی داشتم به هر سوال فنی او در آن باره جواب دهم

-این شیوه را فلانی به تو یاد داد

+خیر، گمان نمی کنم این شیوه را اصلا بلد باشد

-پس از کجا یاد گرفتی؟

+از بهترین استاد

-از کی؟

+از کتابها، از کتابهای توی کتابخانه خودمان

-چطوری؟

+روش را گذاشتم کنار هم ، مقایسه کردم، وجوه اشتراک را بیرون کشیدم ، از آنها قاعده مشترک استخراج و قاعده ها را اعمال کردم ، در ضمن جسارت ورزیدم ویکی از دو نوآوری هم کردم ....

 به تجربه آموخته بودم كه خودآموزي موثرترين راه تغيير است.

در پشت جلد كتاب آمده اين كتاب براي كسانی نوشته شده كه دغدغه اموزاندن و اموختن دارند.

این کتاب برای همه مدرسین دانشجویان و همه کسانی که با آموختن سرو کار دارند توصیه می شود.

 

معرفی اثر: 

عبدالحسين آذرنگ «استادان و نااستادانم»، جهان کتاب 

 
 

حدیث هفته

نشست مدرسه ای کتابخانه امام صادق(ع) 96/10/19

 

 نشست مدرسه ای کتابخانه امام صادق(ع)در مدرسه شهید پیشگاهی و با استقبال بی نظیر دانش آموزان برگزار گردید.

نام نام خانوادگی
هستی کوهبر
مبینا قادری
یاسمن  جعفری
نازنین فاطمه حمزه پور
مائده  یوسفی
زینب نوریانی
نام كتاب نويسنده ناشر  رده موضوعی کلی (مثل کلیات، دین، هنر، ادبیات و ...)
پیشوای مظلوم مهدی وحیدی فر جامع القرآن الکریم دین
شیر و شتر اباسط محمدی فاضل پیک فدک علوم خالص
گنج بدبو احمد عربلو محراب قلم ادبیات
حضرت امام موسی کاظم(ع) احسان قنبری نشر همکلاسی دین
حضرت سلیمان علیه السلام مجید ملامحمدی عروج اندیشه دین
رستم و سهراب مازیار بغلانی انتشارات برف علوم اجتماعی

سه کتاب تازه‌ی ادبیات کودک منتشر شد

کتاب‌های «ماجرای احمد و نی‌نی کوچولو» و «ماجرای احمد و سارا» و «اِلمر» تازه‌ترین آثار داستانی منتشر شده ادبیات کودک هستند.
 
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)کتاب‌های «ماجرای احمد و نی‌نی کوچولو» و «ماجرای احمد و سارا»  اثر نیره توکلی و فرشته طائرپور  از سوی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.
 
نویسندگان در این آثار، موضوع تولد کودک را روایت کردند. تصویرگری  این آثار را  مهرنوش معصومیان انجام داده است. احمد با تولد خواهرش دچار مشکلاتی می‌شود اما والدین او می‌دانند که چطور او را راهنمایی کنند. خود احمد هم یاد می‌گیرد که مراقبت از کودک کوچک‌تر چقدر شیرین است.
 
«ماجرای احمد و نی‌نی کوچولو» با قیمت  چهار هزار  تومان و کتاب «ماجرای احمد و سارا»  سه هزار و دویست تومان عرضه شدند.
 
هم‌چنین کتاب «اِلمر» اثری از دیوید مک‌کی با ترجمه‌ هورزاد عطاری  از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، منتشر شده است. این موسسه حق چاپ و ترجمه‌ کتاب را از انتشارات اَندرسون پرس (Anderson Press) خریداری کرده است. این اثر را در فهرست کتاب‌های باکیفیت برنامه‌ی ترویج کتابخوانی «با من بخوان» قرار داده است.
 
کتاب «اِلمر» داستان فیل رنگارنگی است که با فیل‌های دیگر متفاوت است. اِلمر همیشه فیل‌ها را شاد می‌کرد و آن‌ها را می‌خنداند. شبی اِلمر با خود فکر کرد چرا با فیل‌های دیگر متفاوت است. او هنگام صبح پیش از بیدار شدن دیگر فیل‌ها، خود را به رنگ خاکستری فیلی شبیه باقی فیل‌ها درآورد؛ اما حالا هیچ فیلی، او را نمی‌شناخت. در نبود اِلمر رنگارنگ، همه‌ی فیل‌ها جدی بودند و نمی‌خندیدند تا اینکه اِلمر نتوانست جلوی خنده‌اش را بگیرد و از خنده منفجر شد.
 
کتاب «اِلمر» از تفاوت‌ها سخن می‌گوید. در این کتاب فردیت و خودپذیری ستایش و کودک به پذیرش تفاوت‌های خود با دیگران برانگیخته می‌شود.
 

چگونه برای کودکان کتاب بخوانیم؟

کتابخوانی نقشی اساسی در شکل‌دهی حافظه و مهارت‌های شناختی‌ کودکان دارد. اما سؤال اینجاست که چطور برای کودک کتاب بخوانیم و چه کتاب‌هایی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. با خواندن ادامه مطلب می توانید جواب سؤالات خود را بیابید.
 
چگونه برای کودکان کتاب بخوانیم؟
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کوآرتز، والدین تازه‌وارد اصولاً در ملاقات با متخصص اطفال چندین کتاب برای خواندن برای نوزادان دریافت می‌کنند و مدام می‌شنوند که خواندن کتاب برای کودکان تأثیر مهمی بر شکل‌گیری ذهن‌شان دارد.
 
کودکی خوشبخت است که والدینش بدانند کتابخوانی عادت مهمی است و برای آموزش این موضوع به کودک خود تلاش می‌کنند.
 
انتخاب کتاب برای نوزادان کار سخت‌تری است. سؤال‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. از چه سنی باید برای نوزاد کتاب خواند؟ آیا باید کتاب‌های خاصی برای نوزادان خواند؟ آیا کتابی که برای کودکان می‌خوانید با کتابی که برای نوزادان می‌خوانیم باید تفاوت داشته باشد؟
 
تحقیقات مؤسسه ملی آمریکا به شما نشان می‌دهد کتابخوانی تا چه اندازه بر مغز نوزاد و همچنین شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی‌اش تأثیرگزار است.
 
- کودکان را در خواندن کتاب همراهی کنید:
بررسی‌ها نشان می‌دهد مزایای کتابخوانی دسته‌جمعی بر توسعه توانایی های یادگیری شناختی و زبانی بسیار زیاد است و موجب می‌شود کودکان با مفاهیم انتزاعی آشنا شوند و کلمات متفاوتی بیاموزند.
 
خواندن کتاب برای نوزاد نیز موجب افزایش علاقه بین نوزاد و والدین می‌شود و رابطه دو نفره آن‌ها را گسترش می‌دهد. در طول روز نیز زمانی لذت‌بخش را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد کتابخوانی گروهی هم کیفیت و هم کمیت میزان مهارت‌های خوانشی، کلمات و توانایی نوشتن اسم‌ها را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر هر چه بیشتر برای نوزادان و کودکان خود کتاب بخوانید و برایتان کتاب بخواند در چهار سالگی تأثیر شگرف آن را مشاهده خواهید کرد.
ادامه نوشته

فواید پنهان کتابخوانی / رمان، غذایی عالی برای سلول‌های مغز

فواید پنهان کتابخوانی / رمان، غذایی عالی برای سلول‌های مغز
 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه مترو، تحقیقات بسیاری درباره تاثیر مطالعه و کتابخوانی روی تقویت حافظه و بالا بردن قدرت تخیل صورت گرفته است. نتایج بیشتر این مطالعات، تاثیر عالی کتاب خواندن در کارکرد سلول‌های مغز را ثابت می‌کند.

روزنامه مترو لندن در مطلبی به قلم هریت آلنر، روی این مسئله تاکید می‌کند که مطالعه داستان و رمان تاثیر بیشتری روی مغز دارد و مانند یک غذای عالی برای سلول‌های مغز عمل می‌کند. به نوشته این روزنامه، خواندن رمان برای سلامت روانی نیز بسیار مفید است.

آلنر نویسنده انگلیسی و خبرنگار روزنامه مترو از تجربه‌های شخصی‌اش از دوره‌های موسسه «فیوچر لرن» می‌گوید که چگونه خواندن رمان توانست موجب بالا رفتن کارکرد سلول‌های مغز و سلامت روانی‌اش شود.

موسسه فیوچر لرن یک موسسه غیردولتی وابسته به دانشگاه میلتون کینز انگلستان است که در حوزه تحصیل آنلاین مطالعه می‌کند. این موسسه برای 12 دانشگاه معتبر انگلیسی دوره‌های تخصصی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند.

خبرنگار روزنامه مترو می‌گوید: «هنگامی که در سال 2015 در دوره‌هایی این موسسه شرکت کردم، چند رمان برای مطالعه به ما داده شد که هدف از این مطالعه بررسی کارکردهای مغز پس از خواندن داستان‌های مختلف بود. در این دوره‌های یک سری رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و شعر به شرکت‌کنندگان داده شد و تاثیر آن در طول شش هفته روی مغز آنها آزمایش شد.یکی از این کلاس‌ها تاثیر شعر و داستان روی مدیریت و کنترل استرس بود که نتایج مطالعه رضایت‌بخش بود.»

بر اساس یافته‌های موسسه تحقیقاتی، معلوم شده است که مطالعه داستان و رمان چه بلند چه کوتاه تاثیر خوبی روی سلامت روانی و کارکرد مغز دارد. نتایج تحقیقات حاکی از این است که مطالعه داستان روی روند خواب افراد و روابط فردی و اجتماعی آنها نیز تاثیر بسزایی دارد.

به گفته خبرنگار مترو، در دوره‌های برگزار شده توسط موسسه مذکور بسیاری از شرکت‌کنندگان با مطالعه رمان‌ها، به نوعی با شخصیت‌های اصلی داستان همزادپنداری می‌کردند و همین امر تجربه آنها را در زندگی افزایش می‌داد. به اعتقاد متخصصین، خواندن رمان و داستان هرچند انسان را با شخصیت‌های خیالی روبرو می‌کند ولی همین داستان‌های خیالی ناب‌ترین تجربه‌های زندگی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. البته داستان داروی بیماری روانی محسوب نمی‌شود، ولی محققان همگی روی این مسئله اتفاق نظر دارند که خواندن داستان تا حدودی به درمان آن کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش در تحقیقات موسسه «رلیت» (Relit) که انجمنی برای مطالعات روان‌شناختی با رویکرد آگاهی ذهن‌ است، ثابت شده که خواندن رمان باعث افزایش آگاهی ذهنی شده و به افراد کمک می‌کند با مشکلات روزمره خود بهتر کنار بیایند.

برگزاری نشست کتاب خوان 96/10/13

 با حضور جمعی از اعضاءدر کتابخانه امام صادق(ع) ؛نشست «کتاب خوان ویژه بزرگسالان» برگزار شد.

نشست «کتاب ‌خوان» ویژه بزرگسالان کتابخانه عمومی امام صادق(ع) با حضور جمعی از اعضاء این کتابخانه برگزار شد. در این نشست ۶ تن از اعضای کتاب هایی که خوانده بودند را به حاضران معرفی کردند.

در پایان مراسم به رسم یادبود لوح تقدیر و نیز هدیه‌ای به ارائه‌دهندگان کتب مذکور اهداء شد.

نام نام خانوادگي
معصومه اکبری طارمی
افسانه مامانی
حوا نبی لو
معصومه ستوده
معصومه سمیعی
سمانه کلایه ئی

 

نام كتاب نويسنده
مربای شیرین هوشنگ مرادی کرمانی
حکایتهای شنیدنی از فضایل و آثار صلوات علی دری اصفهانی
سمت سپیده مهدی خدامیان آرانی
خواص شگفت انگیز صلوات علی رستمی چافی
چه کسی پنیر مرا جابه جا کرد؟ اسپنسر جانسون
مثلث برمودا چارلز برلیتز

ویژه برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی به مناسبت روز بصیرت و میثاق با ولایت

 

 

ا

ز سوی روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد اعلام شد؛ویژه برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی به مناسبت روز بصیرت و میثاق با ولایتبخشی از برنامه‌ کتابخانه‌های عمومی در هفته دوم دی‌ماه از سوی روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای استفاده اعضاء و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در دومین هفته دی‌ماه کتابخانه‌های عمومی کشور با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی پذیرای اعضای کتابخانه‌ها و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی خواهند بود.

کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در این هفته با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی همچون: نشست‌هایی با محوریت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و همچنین برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی در قالب کلاس‌های آموزش روخوانی، تجوید و تفسیر قرآن کریم؛ کارگاه‌های آموزشی نقاشی، داستان‌نویسی، خلاصه‌نویسی، قصه‌گویی، اوریگامی و تهیه روزنامه‌دیواری؛ نشست‌های شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی، نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای، نشست‌های ادبی و ده‌ها برنامه دیگر پذیرای اعضای کتابخانه‌ها و تمامی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی هستند.

معرفی عناوین ارائه شده در طرح کتاب‌خوان ماه دی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب نشست‌های کتاب‌خوان، جلسات معرفی کتاب و نشست‌های جمع‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌های هفته دوم دی‌ماه سال ۱۳۹۶در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند.

ادامه نوشته

۱۷ اسفند دعوت به کتابخانه‌گردی در سراسر کشور

 

 

 

 

محمد اله‌یاری، از دعوت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به «کتابخانه‌گردی» همزمان با سالروز تأسیس این نهاد (۱۷ اسفند) در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اله‌یاری با اعلام این خبر گفت: توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی در طول سال به مناسبت‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ برپایی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه که با مراجعه  مردم و عرضه و فروش آثار ناشران به اقتصاد نشر توجه دارد و همچنین ایام هفته کتاب در آبان ماه که با محوریت توجه به کتاب، کتابخوانی، ناشران، کتابفروشان، نویسندگان و به طور کلی اهالی قلم برگزار می‌شود.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، با اشاره به  سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در ۱۷ اسفند ماه، از این روز به عنوان دیگر مناسبت‌ هم در حوزه کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: کتابخانه‌ها امروز به عنوان مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی، نسبت به سایر مراکز ارائه کننده کتاب به مردم نزدیک‌تر هستند و دسترسی‌های محلی برای برطرف کردن نیازهای مطالعاتی و نیازهای اجتماعی مردم را فراهم می‌کنند؛ از این حیث توجه به کتابخانه‌های عمومی می‌تواند قابل توجه باشد.
اله‌یاری ادامه داد: ۱۷ اسفند، سالروز تأسیس کتابخانه‌های عمومی در کشور، فرصت مناسبی است تا مسئولان سراسر کشور از جمله فرمانداران، استانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران، اعضای شورای شهر و روستا، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه محترم جمعه و جماعت، اعضای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها و همه علاقه‌مندان به کتاب، با حضور در کتابخانه‌ها و دیدار و گفت‌گو با اعضاء و کتابداران، نسبت به آخرین تحولات کتابخانه‌ها کسب اطلاع کنند.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد این اقدام را فرصت مناسبی برای آشنایی با ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت:  طرح کتابخانه‌گردی امسال برای اولین بار روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه، مصادف با شب میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در سراسر کشور برگزار خواهد شد و از سوی دیگر فرصت خوبی خواهد بود تا گروه‌های مرجع شامل هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان در کتابخانه‌ها حضور پیدا کنند و با تشویق و ترغیب قشرهای مختلف مردم، به خصوص کودکان و نوجوانان، به تقویت فرهنگ مراجعه به کتابخانه، مطالعه در کتابخانه، امانت گرفتن کتاب و همینطور بهره مندی از خدمات اجتماعی کتابخانه‌ها در کشور کمک کنند.
 
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشنهاد مطالعه کتاب(آمادگی در برابر زلزله)

 

معرفی کتاب‌؛آمادگی در برابر زلزله

زمین لرزه نتیجه رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی ایجاد می‌کند و در گسل‌های پوسته زمین روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را کانون و نقطۀ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزۀ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند. به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلۀ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند.

از زلزله رهایی نداریم! زمین لرزه‌ مانند باران و برف و پدیده‌های طبیعی دیگر از آغاز تا پایان عمر زمین با ما خواهد بود. ما تنها می‌توانیم تا حدوی اثرات مخرب ناشی از وقوع زمین‌لرزه‌ها را با استاندارد سازی و تحقیقات علمی در زمینۀ ساخت و ساز و مدیریت بحران کاهش دهیم.

در این کتاب با برخی از مهم‌ترین خطراتی که زلزله به وجود می‌آورد آشنا می‌شویم و راهکارها و اقدامات ضروری که در تمام مراحل پیش، حین و پس از وقوع آن باید بدانیم را می‌آموزیم. تصاویر به کار رفته در کنار متن ساده و کاربردی کتاب کمک بسیاری به فراگیری مراحل مختلف عملکرد و واکنش ما در هنگام زمین لرزه دارد. اگر بتوانیم از تجربیاتی که در طول ده‌ها سال از وقوع زلزله‌های مکرر در نقاط مختلف دنیا حاصل شده است به درستی استفاده کنیم، خطر این پدیده طبیعی را برای خود و دیگران بسیار کم خواهیم کرد.

حدیث هفته

کتاب خوان دی ماه 96

با ارائه ۵ اثر؛

کتاب‌های طرح کتاب‌خوان ماه دی معرفی شد

کتابخوان دی

کتاب «روزی که مداد شمعی‌ها به خانه برگشتند» ویژه کودکان، «غروب خورشید در سامراء» ویژه نوجوانان، «آمادگی در برابر زلزله»، «جوان‌ترین رهبر» و «عاشقی به سبک ون‌گوگ» ویژه بزرگسالان در قالب طرح کتاب‌خوان ماه دی ۱۳۹۶ برای استفاده علاقه‌مندان معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنج کتاب‌ «آمادگی در برابر زلزله» نوشته حسین دانشفر و احمد حسینی، «جوان‌ترین رهبر (زندگی داستانی شهید نواب صفوی)» نوشته نادره عزیزی نیک، «روزی که مداد شمعی‌ها به خانه برگشتند» نوشته درو دی‌والت با ترجمه محبوبه نجف‌خوانی، «عاشقی به سبک ون‌گوگ» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان، «غروب خورشید در سامراء» نوشته محمدرضا بایرامی برای طرح کتاب‌خوان ویژه دی ۱۳۹۶ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شدند.

 

ادامه نوشته